Artist Statement
《Cinematic Screening》은 현대 디지털 환경 속에서 영화와 인공지능의 진화하는 교차점을 탐구하는 작품입니다. 인간의 창의성과 기계 학습의 경계가 점차 희미해지는 가운데, 이 작품은 시각적 스토리텔링을 정의하는 요소들을 분석하고 재구성하기 위해 AI 기술을 통합함으로써 전통적인 영화 경험을 새롭게 상상합니다.
데이터에 의해 점점 더 형성되는 세상에서 영화는 더 이상 인간의 직관이나 역사적 관습에만 얽매이지 않습니다. 첨단 AI 도구를 활용하여 방대한 영화 시퀀스를 분석함으로써, 리듬, 색감, 구도와 같은 관객의 영화 감각을 지배하는 기저 구조를 밝혀냅니다. 각각의 프레임은 변형되어 익숙한 서사에 대해 새로운 관점을 제시하는 패턴과 시각적 모티프를 드러냅니다.
AI를 통해 영화라는 매체를 재구성하는 이 작업은 단순히 미학적 탐구를 넘어, 기술이 시각 예술에 대한 우리의 이해에 어떤 영향을 미치는지에 대한 비판적 시각을 제공합니다. 영화의 근본적인 요소를 탐구함으로써 인간 중심적 창의성이라는 개념에 도전하며, 인간의 직관과 기계 주도의 분석이 공동으로 구축하는 스토리텔링의 미래를 엿볼 수 있게 합니다.
궁극적으로 《Cinematic Screening》은 AI가 단순한 도구를 넘어 예술적 과정의 협력자로 자리 잡은 데이터 포화 환경에서 영화의 미래를 성찰하도록 관객을 초대합니다. 이를 통해 전통적인 경계를 초월하며, 창작자와 관객의 역할을 재정의하는 새로운 시각적 서사의 세계를 상상합니다.
《Cinematic Screening》 explores the evolving intersection of cinema and artificial intelligence within the contemporary digital landscape. As the boundaries between human creativity and machine learning blur, this artwork reimagines the traditional cinematic experience by integrating AI technologies to dissect and reconstruct the elements that define visual storytelling.
In a world increasingly shaped by data, film is no longer confined to human intuition or historical conventions. Using advanced AI tools, we analyze a vast corpus of cinematic sequences, uncovering the underlying structures—such as rhythm, color, and composition—that govern the viewer’s perception of film. Each frame is transformed, revealing patterns and visual motifs that offer a fresh perspective on familiar narratives.
This reimagining of cinema through AI goes beyond aesthetic exploration; it serves as a critical lens to question how technology influences our understanding of visual art. By examining the fundamental components of film, we challenge the notion of human-centric creativity, offering a glimpse into a future where storytelling is co-constructed by human intuition and machine-driven analysis.
Ultimately, 《Cinematic Screening》 invites viewers to reflect on the future of cinema in a data-saturated environment, where AI becomes not just a tool but a collaborator in the artistic process. Through this lens, we envision a new world of visual narratives, one that transcends traditional boundaries and redefines the role of both creator and audience in the cinematic experience.
R&D
Cloud XR
XR의 복잡한 그래픽 처리와 데이터 계산을 내 컴퓨터나 스마트폰이 아닌 성능이 보장된 클라우드 서버에서 대신 처리하고, 그 결과를 내 디바이스로 스트리밍하는 방식입니다. XR 경험에서 컴퓨팅 파워는 언제나 표현의 걸림돌이 되어왔던 문제로, Cloud Computing을 활용하면 한계를 지우고 연결된 XR 경험을 만들어 낼 수 있기에 연구 중입니다.
This approach processes the complex graphics rendering and data computations of XR not on personal computers or smartphones, but on high-performance cloud servers. The results are then streamed back to the user’s device. In XR experiences, computing power has always been a limiting factor for expression. By leveraging cloud computing, we can overcome these limitations and create seamlessly connected XR experiences. This is why I am currently exploring this field in my research.
Generative AI
Texture-Gen
단성사의 과거 모습을 구현하기 위한 에셋을 준비하는 과정에서 작업 효율을 높이기 위해 생성형 AI를 활용했습니다. BaseColor 맵을 기반으로 PBR(Physically Based Rendering)에 활용되는 Physically Based Shader를 생성형 AI를 통해 제작했습니다.
In the process of preparing assets to recreate the historical appearance of Dansungsa, generative AI was utilized to enhance work efficiency. Using a BaseColor map, a Physically Based Shader for PBR (Physically Based Rendering) was created with the help of generative AI.
Player Avatar(Attempt research)
Multiplay를 위한 User Avatar를 생성하기 위한 연구로 사용자가 기기를 통해 사진을 찍고 인풋을 하면, 사용자 얼굴에 맞게 텍스처를 생성하여 실시간으로 VR, AR, XR 내의 Avatar 얼굴에 적용되도록 하는 것을 목표로 합니다.
This research focused on generating user avatars for multiplayer experiences. By taking a photo through a device as input, the system generates a texture that matches the user's face and applies it in real-time to the avatar's face in VR, AR, and XR environments.